Red Cord

Redcord – För de flesta ser det bara ut som rep ifrån taket. Något man kan lägga en arm eller ett ben i och träna helt avlastat, det som tidigare kallades suspensionsträning. RedCord har utvecklat metodiken till att istället för att endast avlasta så kan man nu BE-lasta specifikt och intensivt på rätt nivå för var enskild patient, och även AV-lasta för att man ska kunna göra övningarna korrekt utan att få ett smärtpåslag.

Undersökningen går ut på att hitta och identifiera sk. ”svaga länkar” i kroppens muskelkedjor. Vi vet nämligen att när man haft eller har ont uppträder en störning i musklernas sätt att aktiveras och kommunicera och det ger smärta. T.ex. kan en ländryggssmärta stänga av de djupaste, mest skelettnära musklerna. Då tvingas de större, yttre musklerna måste träda in och göra de djupa musklernas arbete. Effekten blir muskelspänningar, syrebrist och muskelspänningsvärk av olika slag.

Hos oss har du två terapeuter som har utbildning i RedCord i nuläget. Där används RedCord som en del av undersökning och behandling när det finns misstanke om att en sådan ”svag länk” har uppträtt och ligger i vägen för läkning och smärtfrihet.

Metodiken vi använder kallas för Neurac – Neuromuskulär reaktivering – ett sätt att lära om musklernas aktiveringsförmåga och börja arbeta på rätt sätt.
Metoden använder sig av smärtfria övningar och syftet är att kunna utföra all träning utan ökade smärtor.

Kan vi identifiera en sk svag länk försöker vi så hitta lätta övningar att träna på hemma tills återbesök. Det roliga med kroppen är att när den väl lärt sig jobba på rätt sätt går det ganska fort att återställa balans och rätt funktion och det brukar ge god och snabb effekt på smärta.
Vi är stolta över att meddela att Mischa Ktistakis, som är PT och fysioterapiassistent hos oss har tagit examen i RedCord som en av några få i Sverige, och Anders Bergström är vidareutbildad inom Neurac-metoden.

Läs gärna mer på www.redcord.se

Kommentera